Jegyvásárlás

Program


Hubay Miklós: A zsenik iskolája - tragédia egy hangra - cellaszínházi előadás

Hubay Miklós: A zsenik iskolája - tragédia egy hangra - cellaszínházi előadás

A budapesti székhelyű Hubay Miklós – Elveszett Paradicsony Alapítvány felkérésére létrehozott 55 perces monodráma-jellegű stúdióelőadás elszakad a konvencionális színház megszokott formájától.

Current events



Hubay Miklós:

A ZSENIK ISKOLÁJA

Tragédia egy hangra / cella-színház előadás

„Hamlet: Dánia börtön.

Rosencrantz: Úgy az egész világ is az.

Hamlet: De még milyen! (...) Mert nincs a világon se jó se rossz, gondolkodás teszi azzá.   Nekem börtön.”

(W. Shakespeare, Hamlet, II. felvonás)

A budapesti székhelyű Hubay Miklós – Elveszett Paradicsony Alapítvány felkérésére létrehozott 55 perces monodráma-jellegű stúdióelőadás elszakad a konvencionális színház megszokott formájától. Az alkotói nevezték el cella-színház előadásnak, amely bár nélkülöz minden színpadtechnikai segítséget, mégsem egy oratórikus előadóest, hanem egy teljes értékű és mértékű színházi előadás. Nincsenek díszletek, nincs színpad, nincs hang- és nincs fénytechnika. Ebben az - Peter Brook által „üres térnek” nevezett – előadótérben semmi sincs ami a színészt a nézőtől elválasztaná. Össze vannak zárva, ezért együtt kell lélegezniük és együtt kell érezniük. A színész testközelben, önmagát teljesen kiszolgáltatva és feladva, csupán az előadóművészetének a szuggesztív erejében bízva próbálja megvalósítani a „megváltó mutatványt”: ott és akkor, mindenki szeme láttára kelti életre, „szüli meg” a Hubay Miklós által egykor megálmodott szerepet, a Rab alakját. A születés azonnali indulást jelent az elkerülhetetlen halál irányába, amelynek tragédiáját csak a Játék alkímiája változtathat át egyfajta groteszk komédiává, egy abszurd módon örökké ismétlődő, önmagába visszatérő és mindig újrakezdődő halhatatlansággá. Fizikai síkon, ezek a Hubay-féle „játékok életre-halálra” akciók, a színészt a nézővel egy közös cellába zárja az előadás idejére, de mivel a szerző esetében soha semmi sem egysíkú, metafizikus szinten, lehet, hogy a Rab bomlott elméjében bolyongunk, vagy akár a pokolban, „melyből nem tér meg utazó”.

Hubay eredetileg Sinkovits Imre számára írta ezt a drámát, és a nagy színész, aki rögtön beleszeretett ebbe a színműbe és a Rab szerepébe, meg is tanulta, és éveken át csiszolgatta magában a szerepet, időnként spontán előadott részletekkel szórakoztatva a baráti körét. Viszont az, hogy színpadon állva, közönség előtt is eljátszhassa ezt a szerepet, Sinkovitsnak soha nem adatott meg, mivel a szerző  évtizedekig a kommunista rendszer tiltólistáján szerepelt.

Hubay Miklós: „Érezte, hogy ez a darab az övé, de haláláig nem volt módja eljátszani. A zsenik iskolája olyan, mint egy monológ, bár én azzal az igénnyel írtam, mint egy három- vagy ötfelvonásos tragédiát. Ezek azok a körülmények, ami miatt azt mondhatom, hogy ebben a darabban benne van az életem… A drámaírónak az élete egy olyan korban, amikor nem kerülhet színpadra.”

A Rab szerepében: Fogarasi Szép Alpár (a Kolozsvári Állami Magyar Színház művésze)

Az előadás alkotói és létrehozói:

Fogarasi Szép Alpár színművész és K. Kovács István teatrológus

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.